۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۰۹۳۰۴
نخست وزیر سابق قطر:

عربستان در حادثه 11 سپتامبر نقش کلیدی داشت | دشمنی با ایران خودکشی است

عربستان در حادثه 11 سپتامبر نقش کلیدی داشت | دشمنی با ایران خودکشی است
مقام مسؤول قطری با اشاره به آنکه عربستان نقش اصلی را در حملات 11سپتامبر داشت، بر لزوم توقف جنگ در یمن از سوی سعودی‌ها تاکید کرد.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، نزدیک به دوسال از بحران دیپلماتیک قطر و عربستان سعودی می‌گذرد؛ بحرانی که به عقیده بسیاری سرآغاز ایجاد شکاف و چنددستگی‌ در کشورهای عربی شد. عربستان در آغاز گمان می‌کرد که قطر تنها برای مدت محدودی می‌تواند در برابر محاصره همه‌جانبه دوام آورد اما بلافاصله قطر، ایران و ترکیه را به عنوان شریک استراتژیک جدید خود انتخاب کرد تا بهت و حیرت را به اردوگاه سعودی‌ها بکشاند.

عربستان که در سیاست‌های خارجی خود با شکست و ناکامی مواجه شده است، تصمیم گرفت تا از موضع قدرت وارد شده و با گذاشتن پیش شرط برای قطر، اینگونه القا کند که دوحه، خواستار ازسرگیری روابط با ریاض است اما مصاحبه اخیر حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر سابق قطر، بار دیگر آتش اختلافات را شعله‌ور ساخت.

حمد بن جاسم آل‌ثانی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف با اشاره به آنکه بیشتر تروریست‌های داعش، تبعه سعودی بودند، مسؤولیت آتش افروزی در منطقه و بحران آفرینی برای سوریه و ایجاد گروهک تروریستی داعش را متوجه عربستان ساخت.

وی با اشاره به نقش عربستان در ماجرای 11 سپتامبر گفت: از میان 19 تروریستی که عملیات 11 سپتامبر را انجام دادند، 15 نفرشان دارای تبعه عربستانی، اماراتی و مصری بودند که از سوی مقامات رسمی کشورهای خود مورد حمایت قرار می‌گرفتند.

نخست وزیر سابق قطر با ابراز تاسف از محاصره کشورش از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر خاطر نشان کرد: با محاصره قطر، کشور به دو بخش تقسیم شد، برخی مادران مدت‌ها است که فرزندان خود را ندیدند. عربستان گمان می‌کرد که اینگونه می‌تواند ما را از حقوقمان محروم کند اما اثبات کردیم که آنان اشتباه می‌کنند. قطر نشان داد که بر هرگونه محاصره اقتصادی و سیاسی فائق می‌آید.

این مقام مسؤول افزود: عربستان و امارات به بهانه موضوع تروریسم، دنبال تحقق اهداف خاص خود بوده و همواره قطر را به حمایت از تروریسم متهم می‌سازند حال آنکه هیچ دلیل محکمه پسندی ندارند. با گذشت دوسال، همچنان نمی‌دانیم که به طور مشخص برای چه مسأله‌ای ما را متهم می‌کنند.

حمد بن جاسم آل‌ثانی در بخش دیگری از مصاحبه خود به مسأله ارتباط قطر با ایران پرداخته و تصریح کرد: قطر در سیاست خارجی و مواضع بین‌المللی به ویژه در مسأله سوریه، موضعی متفاوت با ایران به عنوان حامی بزرگ بشار اسد دارد اما نمی‌توان ایران را دشمن خود بدانیم. تنها راه ارتباطی ما با دنیای خارج چه از طریق دریا، خشکی و هوا، ایران است آیا عاقلانه است که به دلیل عدم تعامل با ایران آنهم به این دلیل که سعودی‌ها می‌گویند، دست به انتحار و خودکشی بزنیم؟

وی اظهار داشت: ما با سیاست‌های ایران موافق نیستیم اما ایران هیچ آزاری به قطر نرسانده است. اگر کشورهای عربی برای برقراری صلح با اسرائیل تلاش می‌کنند، چرا با ایران صلح و دوستی نداشته باشیم؟ ما به دنبال درگیری با عربستان برای رهبری بر منطقه نیستیم. عربستان اگر می‌خواهد حاکم بلامنازع منطقه باشد، مانعی نیست اما باید به دیگران نیز احترام بگذارد.

این مقام مسؤول قطری در پایان با نصیحت به ولیعهد سعودی گفت: محمد بن سلمان دارای فرصتی تاریخی برای تغییر عربستان به سوی فرداهای بهتر است اما دستیابی به این امر نیازمند توقف جنگ در یمن و تلاش برای نشستن و گفت‌وگو کردن با ایران برای حل مشکلات منطقه‌ای مانند مسأله سوریه است.

 

محمد رایجی
ارسال نظرات